Babkine ihlice...

"Myslím si , že keď človek robí to, čo robí, s láskou a úprimne, tak sa mu to nejak vráti.."

December je za rohom, spolu s ním aj sa blíži aj obdobie Vianoc a ak sa neučím, tak hľadám po internete všelijaké handmade dekorácie, ktoré by som mohla vyrobiť. Handmade bolo vždy pre mňa zaujímavé a obdivovala som ľudí, ktorí si vedia na to nájsť čas, vyrobiť niečo a potešiť tým aj ľudí naokolo. V súvislosti s tým, by som vám chcela predstaviť jednu talentovanú, šikovnú a cieľavedomú Slovenku, ktorá žije v Holandsku a háčkuje, pletie krásne čelenky či odličovacie tampóniky a dokonca robí aj náramky a náhrdelníky. Dovoľte mi, aby som vám predstavila Denisu Janič. 

1. Ahoj, Deniska. Ako by si sa na začiatok opísala niekoľkými slovami ?

Ahoj Zuzka. Keď mám tú možnosť, v prvom rade sa Ti chcem poďakovať za Tvoj záujem. Som veľmi rada, že si ma oslovila a že som Ťa zaujala. A niečo o mne.. Moje meno je Denisa, pred pár dňami som oslávila 30 rokov, takže sa už asi nebudem nazývať dievčaťom. Vyštudovala som právo, aj som si prácu v tejto oblasti vyskúšala a po pár rokoch sme sa s manželom rozhodli vyskúšať si život v zahraničí. Takže momentálne žijem s mojou rodinkou v Holandsku, ja, môj manžel a synček, ktorý sa nám narodil už tu v Holandsku.

2. Na tvojom Instagrame môžeme vidieť, že vyrábaš čelenky alebo aj rôzne šperky. Prečo nastala v tvojom živote zmena a venuješ sa práve tomuto ? 

Je to veľká pravda, že je to zmena, pretože celý život som sa učila a študovala, a zrazu handmade. Ale zase nemôžem povedať, že by mi to bolo cudzie, pretože ja som vždy čosi vyrábala, od malinka som šila bábikám šaty, navliekala korálky a presne si pamätám ako som doma hovorila, že - aaach, kiežby som toto mohla robiť ako dospelá, kiežby toto mohla byť práca. Nehovorím, že sa tak stalo, pretože je to stále skôr záľuba ako práca, keďže ja nevyrábam vo veľkom, ale akosi to bolo vypočuté. Ihlice som prvýkrát držala v rukách asi ako osem ročná, chcela som od babky, aby ma naučila nejaký jednoduchý vzor, pretože som chcela mať viac šiat pre moje bábiky. Niežeby som sa s nimi chcela hrať, ale chcela som ich obliekať. Babka ma učila a ja som pochopila a nejako som nezabudla a vytiahla to pred časom, a celkom som zaujala. Takže ďakujem každej jednej babe, žene, ktoré mi dôverovali a objednali si odo mňa čokoľvek. Veľmi sa teším, že začali objednávať aj chalani - ako darčeky pre priateľky, z toho mám obrovskú radosť. 

A prečo táto zmena ? Trošku ma inšpirovala moja staršia sestra, ktorá pred troma rokmi čakala dcérku a spýtala sa ma, či jej budem vyrábať nejaké vecičky. Postupne som rozmýšľala, čo asi.. a napadli mi čelenky. Na takýchto malých slečnách to je ozaj rozkošné, a predsa môžu vyplniť obdobie medzi nenosením a nosením čiapky.. čo si ja pri mojom synovi dovoliť neviem. Ono to potom trošku trvalo, kým som prvú čelenku aj zverejnila, ešte tomu nie je ani rok.. 

3.   Pamätáš si ešte svoj úplne prvý vyrobený kúsok ?

Jasné, pamätám si aj náramok, aj čelenku. Samozrejme, každý sa časom zlepšuje, ale dovolím si povedať, že to nebolo nič hrôzostrašné, to by ma asi odradilo a nepokračovala by som v tom. Moju prvú čelenku som darovala mojej mladšej sestre, bolo to na Vianoce. Až časom, keď som jej poslala fotky iných čeleniek, tak sa ma spýtala, či aj tá jej bola vyrobená, pretože si myslela, že bola kúpená. Tak teda, povzbudilo to :) 

4. Tvoja dielnička sa nachádza v Holandsku. Prečo práve tam ?

Je to tak, vyrábam v Holandsku, pretože tu žijem, teda väčšinu času trávime tu. Je to celé náhoda - najprv sme sa tu prisťahovali, až po pár rokoch som začala tvoriť, takže nemohla som si vyberať :) A prečo sme sa rozhodli odísť žiť do zahraničia, a práve do Holandska ? No to nebolo o tom, že kde. Môj manžel, vtedy ešte len priateľ, tu po škole odišiel kvôli práci, ja som pracovala na Slovensku, no takéto fungovanie na diaľku sa nám nepozdávalo. Niežeby to nefungovalo, ale obaja sme vedeli, že to takto nechceme, ja som videla, že jeho sľúbený rok v zahraničí sa stále predlžuje, tak sme pomaly začali zvažovať aj takúto možnosť. Musím povedať, že chrobáka do hlavy mi dal bývalý kolega z práce, ktorý žil s rodinkou v Anglicku, tuším 10 rokov, a hovoril mi, že je to neskutočná skúsenosť, ktorú by si mal každý vyskúšať. A tak pomalinky pomaly prichádzali rôzne myšlienky a nápady. A už sme tu 4 roky :) 
5. Keďže viem, že máš synčeka, musí to byť náročné stíhať všetko. Ako vyzerá tvoj bežný deň ?

Niekedy je to len náročné, niekedy nemožné. Andreasko si vyžaduje veľa pozornosti a hlavne ja sama ho nechcem zanedbávať kvôli ničomu, takže na prvom mieste je on a rodina, až potom všetko ostatné. Je ešte malinký, nemá ani rok a pol a aj keď milujem to, čo robím, stále je to len záľuba a robím to v rámci možností, ktoré mám. Nemám vyčlenený žiaden konkrétny čas len pre seba, proste keď to vyjde, tak pracujem, keď ale nie, tak nie. Som veľmi vďačná za to, že ma nikto do ničoho netlačí. Stále vopred poviem, koľko asi to môže trvať, prípadne, keď Andreasko ochorie, ťažko sa sústredí na iné veci. Takže veľké ďakujem za to, že mi zatiaľ každý vyšiel v ústrety. :)
A môj bežný deň - ako ostatné mamičky na materskej alebo rodičovskej dovolenke. Dieťa, varenie, pranie, žehlenie, prechádzky, kočíkovanie, neprespaté noci, zúbky.. a večer, keď naše nespavé dieťa konečne zaspí a ja nemám na starosti niečo iné, sadám k môjmu pracovnému stolu a tvorím, neraz aj do rána.  Ja to ozaj milujem.. niekedy sa mi podarí časť čelenky uštrikovať aj popri Andreaskovi, ale vždy len po veľmi malých častiach :) 

6. Tvorbe če­le­niek sa dnes ve­nuje dosť veľa ľudí. Čím si mys­líš, že sú tvoje vý­robky je­di­nečné a ori­gi­nálne?

Tak tu sa mi odpovedá ťažko. Nikdy som nemala žiadnu taktiku a neskúšala robiť niečo výnimočné alebo iné. Popravde nepoznám takmer nikoho, kto čelenky vyrába, ani to neskúmam a nesledujem, ja robím to, čo sa mne páči. Neporovnávam s nikým iným, nemám na to ani čas. A čo sa týka náramkov... Tak v tomto smere je konkurencia obrovská, ale ja podobne ako pri čelenkách, vyrábam to, čo sa páči mne, nie, čo letí a čo je in. A ak ma niekto osloví, rada s ním vymyslím náramok podľa jeho predstáv, poradím a tak.
7. Ako dlho ti trvá vý­roba jed­nej če­lenky alebo nejakého náramku a z akého ma­te­riálu sú tvoje če­lenky zho­to­vené ?

Tak tu sa mi odpovedá ťažko. Nikdy som nemala žiadnu taktiku a neskúšala robiť niečo výnimočné alebo iné. Popravde nepoznám takmer nikoho,  kto čelenky vyrába, ani to neskúmam a nesledujem, ja robím to, čo sa mne páči. Neporovnávam s nikým iným,nemám na to ani čas :D Ale musím povedať, že mne čelenky nikdy nesedeli na hlave, mám ju dosť malú a stále mi z hlavy padali, tak som skúsila vyrobiť čelenky o čosi širšie, a tie z   hlavy ozaj nepadajú.. Možnože to, že sú ozaj širšie, ich robí "inými".. a čo je pri mojich čelenkách výhoda - vyrábam ich na mieru, každému veľkosť,  akú si želá..  A čo sa týka náramkov, fuuha, tak v tomto smere je konkurencia obrovská, ale ja podobne ako pri čelenkách, vyrábam to, čo sa páči mne, nie, čo letí a čo je in. A ak ma niekto osloví, rada s ním vymyslím náramok podľa jeho predstáv, poradím. A nikoho nepredbieham v tvorení, nikoho nekopírujem, mám asi jednu výhodu - a to, že to nesilím, nemusím predávať veľké množstvá, pretože som doma s malým a je to len čosi, čo ma po večeroch trochu vytrhne zo stereotypu.

8. Ako dlho ti trvá vý­roba jed­nej če­lenky alebo nejakého náramku a z akého ma­te­riálu sú tvoje če­lenky zho­to­vené?

Jedna čelenka mi zaberie tak minimálne tri hodiny čistého času, ale ja som to popravde nikdy nestopovala, pretože neviem si spomenúť, či som niekedy nejakú čelenku vyrobila kompletne bez prestávky/prestávok. Väčšinou im venujem každú možnú voľnú minútku, niekedy 5 a dokončím až večer. Ako kedy. Náramky mi nezaberú až toľko času, ale zase tam omnoho dlhšie ako výroba, trvá vymyslieť a skombinovať kamene a farby. Niekedy, keď sa nám so zákazníčkou nedarí skombinovať to k našej spokojnosti, necháme to tak a pokračujeme na druhý deň. Prípadne, keď si zákazník vyberie, čo asi chce a stále je nejaký neistý, keď vidí výsledok, tak mu navrhnem, že mu náramok vytvorím podľa seba, vtedy je väčšinou už spokojnosť.
9. Ve­nu­ješ sa popri tom aj ne­ja­kej inej práci alebo ťa vý­roba če­le­niek za­mest­náva na­plno?

To som už vlastne zodpovedala aj v iných otázkach, som doma so synčekom, premýšľame nad škôlkou tak cca od dvoch rokov, takže ešte dobrý polrok si ma užije, ak sa nič nezmení.

10. Stretla si sa niekedy s nejakou nezvyčajnou požiadavkou ?

S nezvyčajnou požiadavkou nie, sem-tam s niekým, kto trošku viac vymýšľa, alebo niekto chce čosi, čo nie je podľa môjho vkusu, ale jemu sa to páči tak ako chce a nedá si poradiť. Čo ma trošku zamrzelo, bola výherkyňa jednej čelenky, ktorá mi do správy napísala, že čelenka je krásna a strašne sa z nej teší, ale či nemám radšej niečo pre mužov. Inak musím povedať, že moje baby sú úžasné, s veľkou väčšinou som v kontakte aj naďalej, s niektorými sme sa aj skamarátili.

11. Odkiaľ berieš inšpiráciu ?

Nečerpám z nijakých zdrojov, nemám na to čas, nápadov mám v hlave dosť, len menej času ich realizovať, ale verím tomu, že toto tempo je teraz to pravé :)

12.  Máš nejaké vízie do budúcna ?  

Ja mám veľké vízie :) Nebojím sa snívať a celkom si verím, hlavne si myslím, že keď človek robí to, čo robí, s láskou a úprimne, tak sa mu to vráti - a vracia sa, v podobe fotiek a slov, ktoré dostávam spätne  a v podobe spokojnosti a následne ďalších objednávok, to je pre mňa tá najväčšia pochvala, keď si niekto objedná druhý, tretí, štvrtý raz. 
Čo sa týka mojich plánov, držím sa pri zemi a nepúšťam sa do ničoho, čo by som nemusela zvládnuť, pretože tak malé dieťa ako mám sa môže zobudiť zle a nakoniec je z toho preplakaný celý týždeň a ja v koncoch s nervami :D A v takomto stave si nikdy nedovolím tvoriť, takže až bude Andreasko trošku väčší a samostatnejší, určite prídem s novinkami.

Denisku nájdete na Instagrame, kde si môžete objednať niečo z jej tvorby :) 

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.