Bc. Zuzana Albertiová

Štyri zelené písmenká v MAISe vo mne vyvolávajú neopísateľný pocit eufórie. Po troch rokoch pandémie, dištančného štúdia môžem s hrdosťou napísať, že som bakalárka. Neviete si predstaviť, aká som z toho šťastná, že som to zvládla. Ak ste to náhodou nezachytili alebo ste na mojom blogu prvýkrát, tak som bola študentkou Slovenskej zdravotníckej univerzity, odboru laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve. Pre tých z vás, ktorí ani len netušia, tak som laborantka. Tá, ktorá vyšetruje krv, moč a iné biologické materiály a veľakrát vie pacientovi zachrániť život. No, ale nejdem a ani nechcem vám tu mudrovať o tom, čo všetko je mojou náplňou práce. 

Tento akademický rok bol pre mňa dosť náročný. Na niektorých univerzitách sa bakalárske štátnice nekonajú, prebiehajú len obhajoby. Moja univerzita samozrejme medzi ne nepatrí. Bakalárska práca a k tomu štátnice zo štyroch predmetov. No a práve bakalárskej práci alebo záverečným prácam by som sa chcela venovať v dnešnom článku. Pripravila som si pre vám pár rád a tipov ako napísať záverečnú prácu, či už bakalárskudiplomovú či rigoróznu


1. Výber témy a školiteľa

Na väčšine univerzít to funguje tak, že vyučujúci resp. školitelia vypíšu témy a študenti sa môžu na ne prihlásiť. U nás to tak samozrejme nefunguje. Tému ako aj školiteľa k práci som si musela hľadať sama, čo je aj výhoda aj nevýhoda. Približne som vedela, z ktorých predmetov chcem písať a z ktorých určite nie. Najväčším problémom bolo nájsť školiteľa, ktorý by bol ochotný so mnou prácu písať. Mnohí ma odmietli a ja som už bola nešťastná z toho, že tú prácu ani nejdem písať. Našťastie sa ma ujala úžasná pani laborantka z detskej nemocnici, s ktorou sme písali o tej téme, ktorú som chcela a ktorej som veľmi vďačná za jej trpezlivosť aj za jej cenné rady. Z toho vyplýva - vyberte si tému, aká vás zaujíma a školiteľa, ktorý bude ochotný s vami pracovať a pomôže vám. Niektorí školitelia vám poriadne ani nepomôžu alebo vám nebudú odpisovať na správy, nakoľko sú zaneprázdnení, čo je pochopiteľné. Nemôžete samozrejme od neho čakať, že vám bude opravovať každú maličkosť a bude 24/7 na telefóne kvôli vám. Je to vaša práca a treba byť samostatný


2. Štruktúra práca

Predtým ako som sa mala prvýkrát stretnúť s mojou školiteľkou ohľadom bakalárky, som si spravila štruktúru práce, ako by som prácu chcela rozdeliť, aké by boli jednotlivé kapitoly a čo by som do ktorej kapitoly chcela napísať. Samozrejme som to potom aj desaťkrát zmenila, ale aspoň približne budete vedieť v akom poradí písať a čoho sa držať. Mne to osobne veľmi pomohlo. 


3. Úvod, záver, abstrakt 

Tieto tri kapitoly si určite nechajte na koniec a nezačínajte nimi. Keď už budete mať napísanú celú teoretickú časť aj praktickú, budú sa vám písať oveľa ľahšie. Veď ako chcete napísať v závere výsledky výskumu, keď ste ešte žiadny výskum nespravili ? 


4. Začnite skôr 

Nevedela som a stále neviem pochopiť tých ľudí, ktorí majú svoju záverečnú prácu odovzdať napr. v apríli a oni začnú písať prácu v marci. Prečo ? Prečo si to robíte ? Nechápem to. My sme mali odovzdať svoje práce v MAISe aj v pevnej väzbe do konca marca. Prácu som začala písať v októbri. Či už teraz prekrúcate očami alebo nie, podľa mňa treba začať skôr. Keď som mala chuť a mala som čas, niečo som napísala a postupne som si jednotlivé časti dávala dokopy. V decembri som mala hotovú teoretickú časť a začala som písať praktickú. Za 4 mesiace som mala napísaných 72 strán bakalárkej práce, pričom som nepísala každý deň. Keď sa mi chcelo, tak som písala. Stalo sa mi, že som celý týždeň nenapísala ani čiarku. Pre vás to bude jednoduchšie a ľahšie a nebudete mať potom toho toľko naváľané, preto si zadeľte čas, aby ste stíhali aj písať, ale aby vám aj nepreplo. 


5. Zahraničná literatúra 

Čerpajte hlavne zo zahraničnej literatúry a zo zahraničných stránok, ak vám to vaša téma dovoľuje, aby ste nemali veľkú zhodu. Určite nečerpajte z takých stránok ako wikipedia, zones, wikiskripta, biopedia a pod. 

Ja som mala veľmi málo slovenských autorov a mala som aj malú zhodu. Čo sa týka zhody, tak ešte pred oficiálnym odovzdaním som si dala prácu skontrolovať na stránke plag.sk. Najprv som sa dosť bála, že tam prácu nahrám, ešte ju nemám oficiálne odovzdanú, čo keď mi ju ukradnú a podobne. No nestalo sa a ani som nepočula o nikom, komu by sa to stalo. Plag.sk je kontrola plagiátorstva, kde zadarmo a behom 24 hodín zistíte svoju zhodu. Nie je to zhoda na 100%, musíte počítať s +/- 5%. 

Čo sa týka ešte zahraničnej literatúry, tak nie každý ovláda angličtinu či iný cudzí jazyk na vyššej úrovni, preto veľmi dobrým pomocníkom je prekladač deepl.com, ktorý je spoľahlivejší ako klasický google prekladač. 

6. Dajte svoju prácu niekomu prečítať 

V prvom rade čítajte po sebe, čo napíšete. Ja som mala to šťastie, že moja školiteľka mi naozaj poctivo prácu čítala. Viem, že niektorí to len tak prebehnú očami, aby sa nepovedalo. Mne prácu čítala aj jedna pani slovenčinárka a upravila mi gramatické chyby. Takže určite odporúčam, aby ste svoje práce dali prečítať niekomu druhému alebo tretiemu, už len preto aby vám skontroloval štylistiku či gramatiku


7. Ukladajte a zálohujte 

Toto je asi najdôležitejšia rada, aby ste si vždy svoju prácu priebežne ukladali, poprípade zálohovali. Ja som si prácu priebežne dávala aj na USB kľúč, aj som si ju preposielala na mail. Nikdy neviete, kedy sa váš notebook rozhodne štrajkovať a nebude s vami spolupracovať. Asi by ste neboli nadšení, keby sa vám 30 strán práce neuložilo. 


8. Zoznam literatúry 

Píšte si zoznam literatúry priebežne. Ja keď som písala, tak som si pod každý napísaný odstavec pripla link stránky alebo knihy, z ktorej som čerpala. Keď bola práca hotová, tak som nakoniec písala zoznam literatúry. Pri skoro 100 zdrojoch ma skoro porazilo. 


9. Nepodvádzajte 

Toto asi žiadny hlbší komentár nepotrebuje. Aj tak vám na to niekto príde a zbytočne vyhoríte. Píšte si práce sami a neodpisujte. V centrálnom registri záverečných prác (CRZP) je katalóg záverečných prác, ktorý vám určite nie je neznámy. Sú tam práce zverejnené od roku 2011. Nie je na škodu, ak si pozriete nejaké práce a aspoň približne zistíte, o čom písali tí pred vami. Ja sama som si pozerala niektoré práce, aby som vedela, o čom písali ostatní a aby sme náhodou nemali rovnakú štruktúru alebo čosi. Avšak, nekopírujte. 

Dávajte si pozor na úpravu, dodržujte všetky požiadavky, ktoré vaša univerzita má. Definujte si presne svoje ciele a snažte sa ich dodržať. Tiež je dôležité aké miesto si vyberiete, kde budete písať prácu. Niekomu sa dobre píše v izbe za písacím stolom, niekomu na posteli, mne sa najlepšie písalo v obývačke a párkrát som písala aj v kaviarni, keď bol čas. Nevedela som písať na internáte. 

Dúfam, že som vás aspoň namotivovala a nie veľmi demotivovala. Nemusíte sa vôbec báť záverečnej práce, treba len začať a dodržiavať pár pravidiel. Som si istá, že to určite zvládnete. Držím palce !

Žiadne komentáre:

Používa službu Blogger.