Maturita - formalita ? + 10 tipov, ako zvládnuť maturitu

Po štyroch rokoch spoločného nažívania si, sa musíme rozlúčiť a vydať sa každý svojou cestou. Ani neviem, ako dlho som čakala na to, keď sa mi skončí moje stredoškolské obdobie. Tie alebo tí z vás, ktorí sledujete môj Instagram, tak určite viete, že presne pred týždňom som úspešne ukončila kapitolu môjho života s názvom "Gymnázium".
Štyri zaujímavé roky a každý z nich mal niečo do seba. V prvom ročníku to bolo len také oťukávanie, keď sme sa prvýkrát stretli, spoznávali sa a pozerali po sebe ako také vyplašené kuriatka. Boli to prvé nesmelé krôčky k niečomu novému a nepoznanému, pri ktorých nám pomáhala naša triedna profesorka. Práve prvý ročník bol aj pre mňa výnimočný, pretože okrem toho, že som poznala mená a rodné čísla (nie, robím si srandu) všetkých pekných chlapcov na škole a so spolužiačkami sme im dávali krycie mená, tak som získala aj ja priateľstva, ktoré trvajú dodnes a dúfam, že ešte dlho trvať budú.  Druhý ročník je vraj na gymnáziách najťažší, takže to bolo len o učení, naše vzťahy sa upevňovali a vznikli, podľa mňa, krásne priateľstvá. Jedna moja pani profesorka vždy hovorievala, že tretiaci sú šľachta na škole. Sú už zabehnutí, vedia ako to na škole chodí a nič ich nezaujíma. No a čo štvrtý ročník ? Oznamká, stužky, stužková, program, fotenie, tablo a už si ani nepamätám, čo všetko sme museli riešiť a predovšetkým, na čom všetkom sme sa museli dohodnúť. Avšak koniec našej cesty alebo púte finišoval maturitou.

Ako každý maturant, tak aj ja som si plánovala celý štvrtý ročník, ako sa bude učiť, pripravovať sa, vypracovávať si maturitné zadania a snažiť sa naučiť 130 tém. Učila som sa počas celých štyroch rokov. Len to, čo som sa učila v prvom ročníku, samozrejme, že som si nepamätala o tri roky neskôr. Veľmi mi pomohli semináre a to hlavne zo slovenského jazyka, kde sme všetko opakovali a vysvetľovali si od začiatku. Tak poriadne som sa chcela začať učiť už v apríli, aby som mala dostatok času na každý predmet a na každú tému. Samozrejme, moje plány sa neuskutočnili a začala som sa učiť až v máji, čiže tri týždne pred maturitami, keďže prvý deň, kedy som si ťahala otázku bol 21. máj. 

Počas akademického týždňa som sa učila každý deň, od rána do večera, čiže to bolo nejakých 12 hodín denne. Prežila som ho s papiermi a s knihami, svetlo vonku som vnímala len cez okno. Nevedela som si dať pauzu a neučiť sa, resp. nechcela som. Je potrebné, aby ste si aj oddýchli a trošku vypli a nie sa len od rána do večera biflili. Bála som sa, že si nestihnem všetko pozrieť. Dala som si prestávku od všetkého, čo ma bavilo a predovšetkým od blogu. Avšak, ak ste sa neučili počas celých 4 rokov, tak jeden akademický týždeň vám určite nepomôže. 

Najťažší bol pre mňa víkend pred maturitami. Mala som pocit, že nič neviem, nič som si nepamätala, som neschopná a nezmaturujem. Tieto pocity mal asi každý maturant. Potrebovala by som aspoň ešte týždeň, aby som si ešte pár tém pozrela. Nepomáhali mi ani rady starších kamarátov, rady mojich rodičov, starých rodičov, dokonca aj môj brat sa ma snažil upokojiť, ale nič nepomáhalo. Skrátka som mala pocit, že absolútne nič neviem a nič na svete to už nezmení. Každý má rešpekt voči takej skúške, aj keď viem, že na výške to bude stokrát horšie. No a čo učitelia ? Vyhrážky, upozorňovanie na to, že do maturity ostáva už len málo času, hlúpe komentáre o tom, ako by sme niektoré veci už dávno mali vedieť a podobne. Prešiel si tým každý. A každý nakoniec zistil aj to, že tí učitelia, ktorí vás tak veľmi strašili, vám nakoniec na maturách neskutočne pomôžu a že sa žiadneho potopenia z ich strany nemusíte báť. Minimálne vo väčšine prípadov to tak je, myslím, že aj učiteľom samotným záleží na tom, aby ste sa s nimi nemuseli vidieť zase v septembri. 
Hneď prvá maturita ma čakala z angličtina. Keďže som chodila na gymnázium, tak my sme mali povinnú úroveň B2. Písomná časť bola pre mňa naozaj ťažká, no aj cez ňu som sa dáko "prešmochtala" a v utorok ráno som si prvá ťahala tému. Bola som nervózna, ale tak normálne. Ešte deň predtým som písala kamarátke, ktorá maturovala dva roky dozadu, či sa mám pozdraviť po slovensky alebo po anglicky. (Pozdravte sa po anglicky, spraví to lepší dojem.) Verejne sa priznávam, že počas akademického týždňa som sa do angličtiny absolútne nepozrela. Prešla som si témy v pondelok večer. Vytiahla som si hlavnú tému Human relationship (medziľudské vzťahy). Podľa mňa to nie je ťažká téma a aj keby som sa neučila, tak by som to nejak vykecala. Keď som vyšla von z triedy oslávila som svoju odpoveď koláčmi, ktoré sme mali pripravené. Po koláčiku ma čakalo 4-hodinové čakanie na odpoveď zo slovenčiny. Mala som so sebou malú knižku Literatúra - ľahká cesta k maturite, v ktorej nájdete chronologický prehľad literárnych období a smerov. Farebne korešponduje s témami v učebniciach, stručný prehľad literárnych pojmov s názornými ukážkami. Avšak, nevedela som sa sústrediť na čítanie a bola som veľmi nervózna. Veľmi som si želala, aby som si vytiahla romantizmus a bolo úplne jedno či svetový alebo slovenský. Celé dni som si hovorila, že vytiahnem si romantizmus a nič inšie. Dokonca, aj starkej som nakázala, aby sa modlila, aby som si vytiahla romantizmus. Potiahla som si otázku a viete, čo som si vytiahla ? Barok, ktorý som nechcela. Počas prípravy ma absolútne nekoplo, avšak akonáhle som si sadla pred moju triednu, asi ma osvietilo a vysypala som jej celú charakteristiku baroku aj so spisovateľmi. 

Na druhý deň, v stredu, ma čakala fyzika. Keď som si vytiahla tému a na príprave čakala, čo mi profesorka prinesie, divo mi bilo srdce. Priniesla mi elektriku. Presne to, čo som nechcela a čo bolo pre mňa najhoršie.  Keď som zbadala otázku, nevedela som, či sa mám smiať alebo plakať, počas 20 minút prípravy som len tupo čumela do prázdneho papiera predo mnou. Spamätala som sa asi 5 minút pred mojou odpoveďou a niečo som už vypotila. Ak som sa náhodou zasekla, profesorky aj predsedkyňa boli veľmi milé a navádzali ma.
Posledný predmet som mala vo štvrtok a to biológiu. Poviem vám, toto boli nervy. Cez voľno som sa snažila opakovať si témy, ale mala som pocit, že som zabudla aj to, čo som vedela. Nechápala som, ako sa toľko toho dokážem naučiť. Chvíľami som si rýchlo čítala témy a chvíľami jedla a rozmýšľala som, kde sa zamestnám, keď nezmaturujem. Vytiahla som si nervovú sústavu, ktorú som naposledy videla v druhom ročníku a s Božou pomocou som to zvládla. Potom, čo som vyšla z biologickej učebne, mi spadol obrovský balvan zo srdca a ten pocit, že som zmaturovala, bol neskutočný. V tom momente ako som prekročila prah triedy mi vyletelo všetko z hlavy, čo som sa učila. 

Ako čo najlepšie zvládnuť maturitu ? 

1. S výsledkami som teda spokojná. Ak vás vaša maturita ešte len čaká, chcela by som vám povedať zopár slov a rád, ako sa úplne nezblázniť z maturít. Ak ste počas štúdia školu úplne neflákali, určite pre vás nebude maturita problém aj keď sa na ňu nebudete učiť svedomite od januára. Ale ak naopak ste to flákali a učenie vás neučí, tak aspoň dávajte pozor na hodinách. Už len samotným počúvaním sa veľa na vás nalepí a veľa si zapamätáte. 
2. Každý má svoju techniku alebo skôr spôsob učenia. Mne veľmi pomáha, keď si poznámky zvýrazním zvýrazňovačkou alebo podčiarknem farebne
3. Pri biológii a hlavne pri pojmoch mi dosť pomohlo, keď som si pojmy priradila k niečomu, čo dobre poznám. 
4. Pred takýmto náročným dňom by sa študenti mali vyhýbať ťažkým, dráždivým jedlám a dodržiavať pitný režim. Nedržte hladovky a pite veľa vody, žiadne sladké nápoje. Nedržte sa toho, že džús, cola či fanta vám dodajú energiu. Nič také! 
5. A samozrejme doprajte si dostatočný spánok. Ja som počas akademického týždňa sala aj 10 hodín a počas maturitného týždňa, keď som nevedela zaspať, snažila som sa nemyslieť na maturitu, ale myslela som na niečo pozitívne a na niečo pekné. Máte pocit, že nezaspíte? Zabehajte si alebo si inak zašportujte, aby ste sa unavili.
6Nestrašte sami seba – Nepredstavujte si nepríjemné situácie, ktoré by mohli nastať, dostanem okno, pomýlim sa a podobne. Radšej si sami seba predstavte pri úspechu. 
7. Neuzatvárajte sa do seba – Byť v tejto situácii nervóznym je normálne. Nedajte sa však zožierať strachom, pohovorte si so svojimi blízkymi či priateľmi. Výborný je i starší kamarát, ktorý už maturitu úspešne zvládol. 
8. Cez akademický si spravte rozpis. Čo sa, ktorý deň budete učiť a ako dlho. Keď si všetko necháte na poslednú chvíľu, nestihnete nič. 
9. Ak ste ten typ študenta, čo nie je žiadny "bifloš" a počas maturít neveríte len v Boha, ale aj v Poseidona, modlenie vám asi nepomôže. Maturita je predovšetkým o šťastí, ktoré buď máte alebo nie a ja sama som sa o tom presvedčila. Nenahovárajte si, čo si chcete a čo nechcete, pretože just si vytiahnete to, čo nechcete, ako ja. 
10. Pri samotnej odpovedi vám pomôže hneď niekoľko vecí. Predovšetkým je to vtieranie sa. Tú sú presne tí, ktorí počas celých 4 rokov klipkali očami na učiteľov, podlizovali sa, keď sa učiteľka opýtala "kto ide pre triednu knihu?" vystrelila im ruka ako prvým. So sukňou a s hlbokým výstrihom zabodujú hlavne dievčatá. Tým stačí vsadiť na svoje štíhle nohy v sukniach či jemne odhalené obliny na hrudi a zrazu môžu výsledok zázračne zvrátiť v svoj prospech.  Chalani by sa k tejto verzii boja za lepšiu známku, či to, že ich komisia nevyhodí, asi neznížili, každopádne už nejedno dievča zabojovalo pri maturite aj slzami. Verte mi, slzy zabodujú vždy. Rozplačte sa pred profesormi a zaručene vás nechajú prejsť. Predstierať, že vám je nevoľno, vaším telom zmieta bolesť a nasadiť psie očká, si vyžaduje správne načasovanie. Docielite to, že vás pošlú von z triedy. 

Väčšina z týchto tipov pomohla aj mne, tak ak aj vás čaká maturitný ročník, dúfam, že vám aspoň trošku pomôže. Nebojte sa, zvládnete to aj vy. Zvládli to mnohí pred vami, mnohí horší ako ste vy, tak nevidím problém, prečo by ste nezmaturovali. Každopádne si maturitný ročník užite čo najviac, prečo utečie ako voda a ani sa nestihnete spamätať a už pôjdete na prijímacie skúšky ako ja o týždeň. Užite si stužkovú, veľmi sa nehádajte a predovšetkým snažte sa držať ako kolektív. Ručím vám za to, že zažijete krásny rok. 

2 komentáre:

  1. Gratuluji k maturitě. Já měla na otázky docela štěstí. Byly to nervy, vůbec jsem si nedokázala představit, že se dokážu naučit tolik témat. Nebylo to jednoduché, ale zvládla jsem to. Velmi hezky napsaný článek i tipy jsou super.
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super článok a gratulujem! :) Ja som gymnázium ukončila pred rokom a tiež som okolo maturít mala kopu stresu - stále som mala pocit, že nič neviem a nakoniec to vyšlo na samé jednotky :D A to krásne dlhé leto potom bolo skvelé, určite si ho aj ty poriadne užiješ :)
    What A Fancy World

    OdpovedaťOdstrániť

Používa službu Blogger.